För att öka försäljning krävs det numer att man framförallt tänker digitalt – här kommer några tips.

 

I ett tidigare inlägg skrevs det om hur exponeringsprylar av rätt sort verkligen kan öka butiksförsäljning rejält. Men hur ska man göra samma sak, fast på nätet?

 

I en artikel på Internetworld IDG går det till exempel att läsa om hur glada besökare konverterar bättre, alltså göra det som man som e-handlare vill att de ska göra, köpa. Frågan är bara hur man får sina besökare just glada.

 

Det finns flera tips att hämta här, vissa för att just få dina kunder att konvertera bättre men även för att charma unga, potentiella kunder för att korta ner leveranstiderna. Utmaningar många e-handlare därute känner av och tampas med utan att faktiskt lyckas.

 

Så här gör du din sajt bättre för besökare

 

För att höja graden av konvertering kan man göra olika saker, en sak kan vara att byta e-handelsplattform. Vissa företag som bytt plattform har höjt sin konverteringsgrad med hela 37 procent, detta när de gjort den anpassad för mobila enheter och surfplattor. Köp via just smartphones ökar konstant och skulle öka för just din e-handel om det fanns en funktion som gör att kunden slipper knappa in sitt kreditkortsnummer manuellt, exempelvis. Det är ofta de små åtgärderna som kan ge stora intäkter – just för att det blir enklare att konvertera, det vill säga köpa något eller börja prenumerera på ett nyhetsbrev.

 

Andra tips är att gå igenom sajten och byta ut alla dåliga bilder mot bättre och snyggare varianter. Be någon som inte jobbar på företaget att beskriva en bild utan att veta vilken sida eller vad den föreställer – då inser du på ett objektivt sätt vad för budskap bilden sänder ut till blivande kunder. Skriv också om otrevligt felmeddelanden så att dessa i stället blir roliga och trevliga – något som ökar chanserna för att besökaren konverterar på din sajt.